Voor iedere mail staat er alvast een standaard sjabloon voor je ingesteld. Je kunt ook je eigen mailsjablonen maken. Dit leggen we uit in het onderstaande stappenplan.
> Ga naar Instellingen in de zwarte menubalk
> Klik op Mail Sjablonen (Je vindt dit icoon in de balk met alle grote iconen deze iconen bevinden zich boven de algemene instellingen)
> Klik op Mailtemplate toevoegen
Wil je eerst zien hoe de standaard mailtemplates eruit zien? Dan kun je deze bekijken bij Vaste mailtemplates.
Je krijgt nu een scherm waarin je jouw eigen mailsjabloon/ -template kunt maken. De verschillende velden behandelen we hieronder.
Hier kun je de titel van jouw mailtemplate neerzetten. Dit is er puur voor dat je het zelf terug kan vinden in het systeem. De klant zal deze titel niet zien. Voor de titel is het belangrijk dat je de deze een andere naam geeft dan de standaard templates, anders kun je niet zien welk template standaard is en welke je eigen. Een handige vuistregel om het altijd overzichtelijk te houden is door de titel als volgt te noemen: [soort mail] + [bedrijfsnaam]. Zo zie je altijd wat van mail het is én dat het je eigen gemaakte template is.
Wat je hier invoert, wordt het onderwerp van de mail. De klant zal dit als eerste zien als ze jouw mail in de mailbox binnenkrijgen.
Hier kun je de taal selecteren van de mail. Dit zorgt ervoor dat Engelse gasten een Engelse mail krijgen en Nederlandse gasten een Nederlandse mail.
Wij raden het altijd aan om de standaard versie van de sjabloon te kopiëren als je een eigen mailtemplate wilt maken. Zo ben je er zeker van dat de juiste variabelen worden overgenomen. Dit is ook erg handig als je slechts kleine aanpassingen wilt maken aan het standaard sjabloon.
Hier kun je de tekst van de mail schrijven. Wil je variabelen, zoals de naam van de klant, toevoegen? Klik dan op Variabelen bekijken. Er verschijnt dan een scherm met alle variabelen die je kunt gebruiken.
Let op! Niet iedere variabele kan worden gebruikt bij iedere mail. Let er ook op dat als je bijvoorbeeld de KvK variabele wilt gebruiken, dat er een KvK nummer staat ingevoerd bij de stamgegevens. Als het systeem de variabele niet kan vinden, dan zal de letterlijke variabelnaam getoond worden in de mail. Controleer dit dus altijd goed
Staat alles goed ingevuld en ben je tevreden? Klik dan op Toevoegen om het mailsjabloon op te slaan.
Je kunt de mails ook voorzien van een eigen logo. Dit kun je instellen bij Huisstijl bij Instellingen.
Als je een eigen mailsjabloon hebt aangemaakt, dan staat deze nog niet meteen op de juiste plek ingevoerd. Hoe en waar je dit kunt doen, lees je hieronder.
De meeste mails kun je instellen bij het maildraaiboek. Alleen de reserveringsmail, betalingsbevestigingsmail en check-in en -uit mails kun je instellen per accommodatie. We behandelen beide instellingslocaties.
> Ga naar Instellingen in de zwarte menubalk
> Klik op Mailscript (Je vindt dit icoon in de balk met alle grote iconen deze iconen bevinden zich boven de algemene instellingen).
> Stel de juiste mailsjablonen in
Je bent nu aangekomen op een scherm met meerdere tabbladen. Iedere mail heeft een eigen tabblad. Je kunt vervolgens het gewenste mailsjabloon invoeren. Voor iedere ingestelde taal kun je een mailsjabloon invoeren. Staat jouw er niet tussen? Ga dan naar [Instellingen] -> ‘Talen’ en vink jouw gewenste taal aan. Staat jouw gewenste taal niet tussen de talen? Neem dan contact op met VoorLocaties.nl. We helpen je graag verder.
De reserveringsmail, bevestigingsmail, betalingsbevestiging, check-in- en check-out mail worden allemaal per accommodatie ingesteld. Deze kun je dus niet invoeren bij het maildraaiboek bij [Instellingen]. Deze kun je instellen bij de instellingen van de accommodatie. Hieronder geven we aan waar je dit kunt instellen.
> Ga naar Accommodaties in de menubalk
> Klik op ‘Accommodatie bewerken’
> Klik op ‘Accommodatie bewerken’ (potloodje) bij de gewenste accommodatie.
> Klik op NL of een andere taal
Hier kun je de bevestigingsmail, reserveringsmail, betalingsbevestigingsmail, check-in- en check-out mail instellen. Bij ‘NL’ kun je de bijlagen invoeren voor de Nederlandse mails, bij de andere talen kun je de bijlagen invoeren voor de andere talen.
Let op! Het instellen van een bevestigingsmail is alleen mogelijk als je hebt ingesteld dat de klant zelf de reservering goedkeurt. Het instellen van een check-in- en check-out mail kan alleen als er is ingesteld dat er mails moeten worden verstuurd bij het in- en uitchecken.
Op deze pagina kun je ook verschillende bijlagen toevoegen. Alle bijlagen worden met de reserveringsmail meegestuurd. Je kunt 5 eigen bijlagen toevoegen en een bijlage voor de huurvoorwaarden. Heb je geen huurvoorwaarden ingevoerd? Dan worden de Uniforme Voorwaarden Horeca meegestuurd. Wat je instelt als de huurvoorwaarde, wordt ook gebruikt bij de voorwaardenlink op de boekingsmodule.
Klaar? Klik dan op ‘Accommodatie wijzigen’. De wijzigingen zijn dan opgeslagen.
Het kan voorkomen dat je een specifieke klant een mail wilt versturen, of dat je wilt zien welke mails verstuurd zijn. Dit kun je op de volgende manier doen:
> Ga naar [Reserveringen] in de menubalk
> Klik op ‘Bericht sturen naar huurder’ bij de acties van de desbetreffende reservering
> E-mail versturen
Hier kun je de gegevens invullen voor het versturen van de mail.
Wat je hier invoert, wordt het onderwerp van de mail. De klant zal dit als eerste zien als ze jouw mail in de mailbox binnenkrijgen.
Wat je hier invoert wordt de titel van de mail als je het terugzoekt bij de reeds verstuurde mails. Dit is puur voor je eigen overzicht. De klant kan deze titel niet zien.
De mail wordt standaard verstuurd naar het mailadres die voor deze reservering staat ingesteld. Wil je weten waar je dit kunt wijzigen? Klik dan hier. Als er meer e-mailadressen zijn waar deze mail naartoe verzonden moet worden, dan kun je deze e-mailadressen hier invoeren.
Hier kun je de bijlagen invoeren die met de mail worden verstuurd. Bij ‘Standaard bijlages bijvoegen’ kun je de factuur of andere standaard ingestelde bijlages selecteren.
Hier kun je je bericht schrijven die je naar de huurder wilt sturen. Je kunt er ook voor kiezen om eerst een sjabloon te kopiëren.
Klaar? Klik dan op ‘E-mail verzenden’. De mail wordt dan naar het e-mailadres van de huurder en de eventueel ingevulde extra e-mailadressen verstuurd.
Als je op ‘Reeds verstuurd’ klikt, dan krijg je een overzicht met alle mails die verstuurd zijn naar deze huurder. Zo kun je gemakkelijk controleren of de mail goed is verstuurd.